Prof.dr. Peter Fuhring aanvaardt bijzonder hoogleraarschap Toegepaste Kunsten en Kunstnijverheid
Met het uitspreken van de zogeheten intreerede heeft prof. dr. Peter Fuhring het bijzonder hoogleraarschap Toegepaste Kunsten en Kunstnijverheid vanwege de Ottema-Kingma Stichting aanvaard, aan de Faculteit der Letteren van de Radboud Universiteit in Nijmegen.
In zijn rede, getiteld 'Ornament, nijverheid en kunst: de geschiedenis van het ontwerp', zette Fuhring de lijnen uit voor de werkgroepen en colleges die hij het studiejaar 2006/2007 gaat geven.
Eeuwenlang hebben mensen zichzelf en de dingen in hun omgeving van ornament voorzien. Maar de vanzelfsprekende aanwezigheid van het ornament is ruim anderhalve eeuw geleden onder druk komen te staan. Binnen de westerse cultuur was er geen drijvende kracht meer die een voor iedereen acceptabel nieuw ornament kon creƫren. Ook zijn in de voortschrijdende industrialisering steeds meer taken door de machine overgenomen die traditioneel met de hand werden uitgevoerd. Het onvermijdelijke gevolg van deze situatie waarin het ornament niet meer de rol mocht spelen van een machtig middel van etnische en culturele identiteit(en), was een zich steeds verder uitbreidend onbegrip voor het wezen van het ornament in de voorafgaande perioden.
Aan de hand van een aantal voorbeelden zette Peter Fuhring vervolgens uiteen hoe met behulp van een analyse van ornament en ontwerp een beter inzicht te verkrijgen is in ontstaan en gebruik van de rijke diversiteit van decoratieve kunsten uit het verleden.
De Ottema-Kingma Stichting bezit een bijzondere collectie ornamentprenten, onder meer van de befaamde ontwerper Vredeman de Vries. De collectie is slechts mondjesmaat bestudeerd, de prenten zullen daarom een belangrijke plaats innemen in de werkgroepen. Hierdoor krijgen studenten de kans om aan de hand van echte prenten onderzoek te doen.
Peter Fuhring studeerde kunstgeschiedenis en archeologie aan de Rijksuniversiteit Leiden, waar hij in 1994 ook promoveerde. Fuhring heeft zich toegelegd op de geschiedenis van het ontwerp met speciale aandacht voor het ornament, in tekeningen en prenten, en de relatie met de toegepaste kunsten en architectuur.